V Pardubicích se ve čtvrtek 5. září konal již 13. ročník Dopravní konference na níž druhý den navazoval Dopravní veletrh. Na konferenci vystoupila řada odborníků společně se zástupci státních institucí, jako je Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic a další. Akce se zúčastnili i představitelé samospráv a k řešení byla témata týkající se dopravy v Pardubickém kraji.
Ke stěžejním tématům konference patřilo například budování dalších úseků dálnice D35, rekonstrukce a výstavba silnic II. a III. tříd, návozových tras k budované dálnici D35, rekonstrukce mostů, budování přivaděčů, železniční a silniční infrastruktury financování vodní, budování železničních staveb v kraji i opravy mostu Pavla Wonky či mostu Kapitána Bartoše a dalších.



Společně tu přišli hledat řešení například generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl nebo generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda či vedoucí odboru dopravy Pardubického kraje Zdeněk Semorád. Dále pak svá stanoviska objasnili také zástupci Pardubického kraje, ale i magistrátu statutárního města Pardubice.
„Loni jsme do oprav našich přetížených silnic II. a III. třídy dali téměř tři miliardy korun s daní a letos je částka podobná. Za dva roky tedy téměř šest miliard. To je cifra, kterou by dohromady dávaly horkotěžko větší a bohatší kraje. Daří se nám využívat evropské i státní dotace a doufám, že pokud se vládě podaří narovnat nespravedlivé rozpočtové určení daní, tak budeme mít v příštích letech krajská samospráva i dostatek vlastních zdrojů na nutné opravy. Za klíčové investice pro letošní rok považuji dokončení obchvatů Rokytna, Dašic a zahájení rekonstrukce Wonkova mostu. Jen na tyto tři důležité projekty dáme přes miliardu korun. To naprosto jasně ukazuje, kde máme priority,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Svůj názor sdělil na panelové konferenci i generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Jen letos plánujeme zahájit výstavbu 162 kilometrů dálnice a zprovoznit přes 100 kilometrů po celé České republice. Správa Pardubice má v letošním roce rozpočet na investiční akce téměř sedm miliard korun,“ řekl Mátl.
Dále upřesnil, že jedním z nejvýznamnějších projektů nejen pro Pardubický kraj patří budování zbylých 32 kilometrů úseků dálnice D35, která v budoucnu spojí Čechy a Moravu a stane se, tak alternativní trasou k přetížené dálnici D1. Další významnou stavbou je v Pardubickém kraji severovýchodní obchvat Pardubic nebo připravovaná výstavba obchvatu Sezemic na silnici I/36, ta má být zahájena 1. října a stane se přivaděčem právě ze zmíněné dálnice D35 do Pardubic.
„Prožíváme nebývale masivní investice do dopravní infrastruktury v našem městě, a to jak silniční, tak železniční. Ač takový rozsah nyní negativně ovlivňuje dopravu v Pardubicích, tak brzy se dočkáme výrazného zlepšení,“ poznamenal náměstek primátora Jan Hrabal.
V Pardubicích se aktuálně buduje severovýchodní obchvat města. „Spojí Trnovou a Dubinu, jeho délka činí 4169 metrů. Jeho přípravu i výstavbu provází problémy, které město nemůže ovlivnit, dostalo se mi přímo od vedení Ředitelství silnic a dálnic ujištění, že hotový bude v roce 2025,“ dodal Hrabal.
„Moc bych si přál, aby se trend investic udržel ve všech druzích dopravy, protože se díky tomu začínáme rychle přibližovat západní Evropě. V Pardubickém kraji máme aktuálně osm staveb v realizaci za 16 miliard korun, dalších 27 je v přípravě na další roky. Zde se jedná o 158 miliard, což je obrovské číslo. Jen modernizace uzlu Česká Třebová a stavba tunelu mezi Chocní a Ústím nad Orlicí dají dohromady přes 80 miliard,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Oprava Wonkova mostu
Letos byla zahájena i jedna z nejklíčovějších staveb v Pardubicích, a to rekonstrukce mostu Pavla Wonky. „Jedná se o technologicky náročnou rekonstrukci, při které se mění lana volného předpětí. Jelikož jsme si nemohli dovolit ještě více zkomplikovat dopravu v krajském městě, vše jsme pečlivě koordinovali a plánovali tak, aby vždy byly průjezdné dva pruhy – jeden v každém směru. Tato stavební sezona je pro nás ale výzvou nejenom kvůli Wonkově mostu. Otevřeli jsme dva nové dálniční přivaděče a celkem letos děláme na 100 projektech za téměř dvě miliardy korun. Dalších 80 projektů je v přípravě,“ sdělil ředitel SÚS Pardubického kraje Zděněk Vašák.
Dopravní konferencí provázela moderátorka České televize Jana Peroutková.



