Stavba D35 okolo Litomyšle začala. Dálnice se má otevřít za dva roky

Zdroj: Ministerstvo dopravy

ŘSD zahájilo stavbu 10,4 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 z Litomyšle do Janova. Cena obchvatu Litomyšle, jež vzešla z výběrového řízení je 2,8 miliardy Kč bez DPH. Otevření dalšího dálničního úseku je naplánováno na léto 2027.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 10,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Litomyšl – Janov v Pardubickém kraji. Cena stavby dálničního obchvatu Litomyšle, která vzešla z výběrového řízení, je 2,8 miliardy Kč bez DPH, větší část nákladů uhradí EU. Řidiči by měli po obchvatu jezdit od léta 2027.

„Jsem moc rád, že vlastníci pozemků, zástupci občanských sdružení, obcí a města Litomyšl nakonec potlačili své osobní zájmy ve prospěch veřejného zájmu, aby se mohl obchvat postavit. Dnešním dnem se na D35 pracuje už na 64 kilometrech zároveň, což dělá z D35 největší dálniční staveniště ve střední Evropě. Za poslední roky se výrazně zrychlila příprava všech zbývajících úseků. Díky tomu bude D35 hotová do pěti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí a stane se alternativou k přetížené D1,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Součástí úseku Litomyšl – Janov bude sedm mostů na dálnici a sedm mostů nad ní. Klíčovým objektem bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Bude mít deltovitý tvar, poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce, napojení města na dálnici ve směru do a od hanácké metropole. Obyvatele okolních obcí ochrání před hlukem 13 protihlukových stěn dlouhých téměř šest kilometrů. Záchranný archeologický průzkum přinesl řadu nálezů. Odborníci objevili například dvě pravěké až středověké studny, také dva zlomky srpů z doby bronzové a avarsko-slovanské kování z raného středověku.

Zdroj: ŘSD

„Obchvat Litomyšle je jednou ze staveb, jejíž příprava byla obtížná, ale podařilo se nám dospět k dohodě se zástupci města, okolních obcí i s odpůrci trasy. Našli jsme řešení, na kterém jsme se shodli se všemi stranami. Jsem moc rád, že se dohoda podařila a že tranzitní doprava už nebude projíždět přes tak nádherné město, jakým Litomyšl je. Kolem stavby D35 je nejtěžší dopravní situace právě v průtazích měst, zejména Vysokého Mýta a Litomyšle. A Vysoké Mýto se nám jako špunt podaří odstranit už na konci letošního roku, kdy zprovozníme jeho obchvat,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

To, že dálnice D35 jako celek je pro řidiče i obyvatele podél trasy klíčovou dopravní stavbou, potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr, který Pardubický kraj při zahájení úseku kolem Litomyšle zastupoval. „A to hned ze dvou úhlů pohledu – první je ten, že se řidiči rychle dostanou z východu na západ či opačně, druhým potom je, že tranzitní doprava nebude jezdit přes naše města a obce. Samotná stavba je však velmi náročná, okolní silnice i lidé nyní trpí pohybem těžké nákladní techniky, vítám proto také v tomto spolupráci s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, kdy řešíme nejen stav oficiálních návozových tras, ale také těch neoficiálních, po nichž si řidiči často krátí cestu. To jsou však dočasné a běžné záležitosti, se kterými si poradíme. Výsledkem bude pohodlnější a bezpečnější doprava nejen pro obyvatele Pardubického kraje,“ uvedl Ladislav Valtr.

V roce 2025 zprovozní ŘSD na dálnici D35 nových 33 kilometrů a chce také začít stavět přes 16 kilometrů dlouhý úsek Úlibice – Hořice. Ministerstvo dopravy již vybírá koncesionáře PPP projektu na stavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem a Mohelnicí, jež by měla začít v roce 2026. Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029.

Zdroj: TZ Ministerstvo dopravy, TZ Pardubický kraj, Mgr. Sylva Drašnarová, oddělení komunikace a vnějších, vztahů, kancelář hejtmana.