Poklepáno. Na dálnici D35 začala stavba dvou úseků najednou

Aktualizováno:

Video: Michal Žampach, izchp.cz

V pondělí 6. května zahájilo Ředitelství silnic a dálnic stavbu sedmikilometrového úseku dálnice D35, a to mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Současně s výstavbou nového úseku byla zahájena i stavba 800 metrů dlouhého tunelu Homole, jež na úseku leží. Veškeré stavební práce na obou stavbách vyjdou na 3,2 miliardy Kč bez daně a potrvají do roku 2026, kdy se oba úseky mají otevřít prvním řidičům.

„Dálnice D35 je prioritou naší vlády. Je stavbou národního i evropského významu, která uleví přetížené D1 i místním silnicím. Do konce letošního roku se stane největší dálniční staveniště ve střední Evropě, protože pracovat bude zároveň na 64 kilometrech tohoto klíčového dopravního tahu. Letos začneme v České republice stavět 170 kilometrů nových dálnic a silnic a na nejvyšší příčce stojí právě dálnice D35,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Trasa úseku z Ostrova do Vysokého Mýta bude navazovat předchozí na úsek dálnice D35 Časy – Ostrov, který je v provozu od prosince 2022. Součástí nové dálnice bude také šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Připojení Vysokého Mýta na dálnici je navrženo jako součást dalšího úseku Vysoké Mýto – Džbánov, jež je od konce loňského roku v realizaci.

„Tunel Homole, na jehož výstavbu probíhalo samostatné výběrové řízení na zhotovitelské stavby, bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovou metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská, se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR, Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valik na D5,“ sdělilo ŘSD.

„Nerazí se celý profil tunelové trouby s razícím zařízením v kuse, ale po částech. Díky tomu tak postupuji jednak rychleji, jednak využít horninu a její tlak jako nosný prvek zpevňující celou stavbu,“ napsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Příprava klíčové dálnice D35 v posledních letech výrazně zrychlila a nyní se plánuje, že by měla být celá hotová do šesti let, kdy tak dojde k propojení východních Čech s Olomoucí. „Výstavbu této dálnice považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů pro RSD. Intenzita dopravy ve východních Čechách je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou. Tim, že dálnice zatím není dokončená, trpí hlavně lidé ve městech a obcích u silnice 1/35. Díky dálnici se výrazně snižuje dopravní zátěž v městech a obcích,“ dodal Radek Mátl.