
Rada Pardubického kraje schválila a předkládá zastupitelstvu návrh rozsahu dopravní obslužnosti na rok 2026. Návrh zahrnuje posílení autobusové, železniční i trolejbusové dopravy, zkvalitnění spojů a rozšíření nabídky, zejména na exponovaných a turisticky vyhledávaných trasách.
„Pardubický kraj staví na kvalitní veřejné dopravě. Navržené změny pro příští rok jednoznačně ukazují, že neváháme investovat do lepší dostupnosti i moderních technologií. Posílení výkonů je reakcí na potřeby cestujících a zároveň dalším krokem k udržitelnému a komfortnímu cestování všude v našem území,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Radní navrhují, aby v roce 2026 autobusová doprava dosáhla objemu 16,8 milionu kilometrů, což představuje meziroční navýšení o 40 tisíc kilometrů oproti roku 2025. Tento nárůst je primárně výsledkem plánovaného rozšíření víkendových jízd na trase mezi Dolní Moravou a Žamberkem a posílení ranního spoje z Hrochova Týnce do Vysokého Mýta. Na pokrytí prokazatelné ztráty při zajištění základní dopravní obslužnosti je navrhována částka 523,8 milionu korun.
Železniční doprava je plánována v rozsahu 5,26 milionu vlakokilometrů. „Očekávané změny zahrnují navýšení počtu vlaků na trati Kolín – Česká Třebová, které je spojené s nasazením moderních jednotek RegioPanter. K navýšení počtu spojů dojde rovněž na tratích Přelouč – Heřmanův Městec a Choceň – Litomyšl, kde má být v pracovní dny přidán jeden pár vlaků. Poslední navýšení se týká spojení Pardubice – Havlíčkův Brod, kde již v pracovní dny zajíždějí všechny vlaky na zastávku Pardubice centrum, jejíž obliba u cestujících stále roste,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Celkové náklady na železniční dopravu činí 890,1 milionu korun, přičemž kraj počítá s dotací Ministerstva dopravy ČR ve výši 228,9 milionu korun.
Plánovaný rozsah trolejbusové dopravy v krajském městě dosáhne 165 tisíc kilometrů, což představuje meziroční nárůst o 30 tisíc kilometrů. V roce 2026 se předpokládá částečná náhrada výkonu autobusové dopravy hybridními trolejbusy, jejichž provoz zajistí Dopravní podnik města Pardubic, a. s. Kraj navrhuje vyčlenit na provoz trolejbusů částku 7,2 milionu korun. Spolu s příspěvkem dotčených obcí ve výši 1,8 milionu korun to umožní zabezpečit očekávaný objem poskytovaných služeb.
Pardubický kraj již dlouhodobě usiluje o rozvoj veřejné dopravy, která je moderní, bezpečná a ohleduplná k životnímu prostředí. Navržený rozsah dopravní obslužnosti pro rok 2026 navíc zohledňuje jak potřeby místních obyvatel, tak aktuální trendy v mobilitě.
Zdroj: TZ Pardubický kraj, Mgr. Sylva Drašnarová, oddělení komunikace a vnějších vztahů, kancelář hejtmana.



