

Východočeské divadlo v Pardubicích se ve středu 12. února rozloučí s inscenací Orlando, která byla téměř dva roky součástí repertoáru Malé scény. Režisér Marek David hru adaptoval a inscenoval jako módní show.
Východočeské divadlo se ve středu 12. února rozloučí s autorskou inscenací Orlando, která byla téměř dva roky v repertoáru komorní Malé scény ve dvoře. Text hry podle jednoho z nejvýznamnějších románů Virginie Woolfové z roku 1928 napsal a také inscenoval režisér Marek David, který ji vtiskl zcela nezvyklou podobu módní show.
V moderní úpravě fiktivního životopisu mladého šlechtice Orlanda, jenž prochází dějinami od dob alžbětinské Anglie až do první poloviny 20. století, hrají Veronika Malá, Ludmila Mecerodová, Karolína Šafránková, Petr Borovec a Josef Láska.
Přestože je dílo téměř sto let staré, je stále překvapivě současné. „Pokusit se v pár větách pojmenovat, čím se Orlando vztahuje k dnešku, je podobně složité, jako kdyby se člověk pokusil dostat celé moře do sklenice na víno. Je to román, který zkoumá identitu člověka, lásku v různých podobách, potřebu lidské blízkosti, sexuální identitu, pozici žen ve společnosti, snahu něco po sobě zanechat, autorsky se vyjádřit. Je toho víc a o všech těchto tématech by se dalo hovořit hodiny a hodiny. Jedno bych možná ale přeci jen vypíchnul, Woolfová krásně ironizuje samotnou potřebu věci pojmenovávat – dát jim jasný tvar, uzavřít je do škatulky. A to si myslím, že je něco, co dnes vídáme. Bojíme se věcí, které jsou na první pohled nejasné, abstraktní, nepojmenované. Věcí, které nás nutí vystoupit z komfortní zóny,“ říká Marek David.
„Práce na Orlandovi byla pro herce i pro mě jako dramaturgyni něčím, co většina z nás zažila vůbec poprvé, byla neobyčejně inspirativní, probouzela naši fantazii. Orlando nám kladl otázky, ale nedával jasné odpovědi, a o totéž se snažil i u diváků – s lehkostí, nadhledem a humorem,“ uzavírá dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.
„Čeho byl vidět začátek, není nikdy vidět konec.“
Výchozí látkou pro autorskou inscenaci je jeden z nejvýznamnějších románů Virginie Woolfové Orlando (1928). Jde o fiktivní životopis mladého šlechtice, jenž prochází dějinami od dob alžbětinské Anglie až po spisovatelčinu současnost. Orlando, nejdříve jako muž, později jako žena, hledá smysl života, touží po vznešeném citu, lásce, slávě, nesmrtelnosti, vášni.
Woolfová vytvořila obrazivé dílo nespoutané imaginace protkané impresionistickými momenty, v němž se setkávají události fiktivní a reálné, historické. Některá témata a otázky, položené významnou modernistickou autorkou téměř před sto lety, vyznívají i dnes překvapivě současně a stále provokují k tomu, abychom se ptali: Proč neustále toužíme po silných prožitcích? Který cit je nejušlechtilejší? Může se člověk stát nesmrtelným? Co nás vede k tomu dávat své emoce na odiv? Kolikrát může mít člověk zlomené srdce?
Zdroj: TZ Východočeské divadlo Pardubice, Radek Smetana, Public Relations manažer.



