
Pardubický kraj zvažuje pořízení bateriových vlaků, které by na vybraných tratích nahradily dieselové soupravy. Nové jednotky by měly zajistit tišší provoz, vyšší komfort a nižší ekologickou zátěž. Většina nákladů by mohla být financována z evropského Modernizačního fondu.
Zastupitelstvo tento týden schválilo záměr pořízení moderních bateriových železničních jednotek (tzv. BEMU jednotek), jež by v budoucnu mohly nahradit stávající dieselové vlaky v okresech Ústí nad Orlicí a Svitavy. Kraj se tímto krokem zapojuje do výzvy Modernizačního fondu, konkrétně programu 4b TRANSGov, jehož cílem je modernizace veřejné dopravy v České republice.
„Jednalo by se o velký krok k čistější a komfortnější dopravě v našem regionu. Nové BEMU jednotky jsou klimatizované, bezbariérové, vybavené moderními bezpečnostními prvky a výrazně tišší než dieselové vlaky. To ve výsledku znamená větší pohodlí pro cestující i rychlejší a přímější spojení bez nutnosti přestupů. Každopádně máme příležitost, jak pro naše území zabezpečit skutečně nové vlakové soupravy, které by zde mohly sloužit dalších třicet let, pokud by se také všechny vedlejší tratě plně elektrifikovaly,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
V rámci plánovaného projektu je počítáno s pořízením 11 jednotek financovaných z dotačních prostředků a jedné jednotky mimo dotační režim. Každá jednotka disponuje kapacitou 135 míst, maximální provozní rychlostí 160 km/h a dojezdem na baterii až 80 kilometrů. Nové soupravy umožní zavedení dvou hlavních linek:
1. Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov – Moravský Karlov,
2. Litomyšl – Vysoké Mýto – Choceň – Česká Třebová – Moravská Třebová.
„Celková hodnota projektu přesahuje dvě miliardy korun. V případě úspěchu dotací z programu TRANSGov však můžeme získat zpět až 70 procent uznatelných nákladů, což by znamenalo podporu ve výši zhruba 1,4 miliardy korun. I přesto ale bude důležité detailně vyhodnotit další finanční dopady na rozpočet kraje. Jasné budou až po jednání s dopravci a definitivním výběru dodavatelů,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Projekt se aktuálně nachází ve fázi přípravy. První kolo přihlášek do výzvy Modernizačního fondu, které slouží k výběru projektových záměrů jednotlivých krajů, bude ukončeno 31. července 2025. V případě úspěchu v dotačním řízení může kraj ve spolupráci s vybraným dopravcem podat finální žádost ve druhém kole. Realizace projektu, tedy samotné uvedení vlaků do provozu, musí být dokončena nejpozději do konce roku 2032.
Pardubický kraj disponuje výhodou v podobě dvou hlavních elektrifikovaných železničních koridorů na svém území, což eliminuje potřebu investic do nové infrastruktury. Bateriové vlaky tak lze efektivně nabíjet přímo z hlavních tratí, po nichž budou částečně provozovány.
„Pokud s projektem uspějeme, dočká se náš region výrazné obměny v regionální železniční dopravě bez zbytečné zátěže pro životní prostředí. V případě, že kraj potřebné finance na bateriové jednotky nezíská, půjdeme dál cestou modernizovaných dieselových souprav,“ dodal Ladislav Valtr.
Zdroj: zeditovaná TZ Pardubického kraje, Mgr. Sylva Drašnarová, oddělení komunikace a vnějších vztahů, kancelář hejtmana.



