Labe v Pardubicích překlenul největší lanový most. Ten stavbaři budují více jak půl roku a v pátek se vysunul poslední z taktů. Stavba, jež je součástí severovýchodního obchvatu města dosahuje rekordní délky 135 metrů a bude převádět budoucí čtyřproudou silnici přes Labe. Celý obchvat by se měl řidičům zprovoznit do konce příštího roku.
„Zahajujeme výsuv posledních 12 metrů tohoto budoucího nejdelšího zavěšeného visutého mostu v České republice. Už máme nad řekou kolem desetitisíc tun betonu a stavební oceli, to znamená, že v tuhle chvíli skutečně jde o hodně. Samozřejmě jde o ten most jako takový, o ten technologický krok těch posledních vysouvaných 12 metrů, ale de facto, když se podíváme na harmonogram stavby severovýchodního obchvatu Pardubic, tak jde skutečně o nejkritičtější technický moment. Pokud jde o tu práci na té zbývající trase, tak technologicky takto dramatický krok už tam nikde není,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.



„Most má hlavní rozpětí přes Labe 135 metrů, to druhé rozpětí, které je na druhém břehu má 122 metrů. Dnes dochází k završení půlročního úsilí vysouvání mostu, kdy standardní délka vysouvání během jednoho taktu byla 32 metrů a těch výsuvů bylo celkem devět a tento poslední je teda rozdělen na dvě části. Dnes dojíždíme ten konec. To rozdělení je kvůli tomu, že jsme demontovali vysouvací nos a teďka vlastně s tou konstrukcí dojedeme až k hotové opěře a po vybetonování koncového příčníku se potom již snadno dostaneme z náspu na most, takže nám to umožňují rychlou komunikaci dopravy na most,“ Infu z Chrudimska Pardubicka řekl mostní expert Petr Vítek z firmy Hochtief CZ.
Severovýchodní obchvat Pardubic bude mít celkem 10 mostů, 12 protihlukových stěn a dvě mimoúrovňové křižovatky. Celá stavební operace má přijít na 1,4 miliardy korun a samotné zprovoznění se předpokládá na čtvrté čtvrtletí příštího roku.



