Kraj přispěje čtvrt miliardy na zmodernizování silnic II/323 a II/324

Foto: Pardubický kraj

Rekonstrukce a následná modernizace silnice II/323 z Břehů do Rohovládovy Bělé se přiblížila realizaci. Kraj totiž odsouhlasil podmínky veřejné zakázky na zpracování projektové dokumentace a pokračuje se i s přípravami na rekonstrukci silnice II/324, a to mezi Starým Hradištěm a Hrobicemi. Řidičům se tak mají zmodernizovat hned dvě vytížené komunikace na Pardubicku, jež mají být do budoucna nejenom plynulejší, ale také bezpečnější.

Stav komunikace II/323, která spojuje Břehy a Rohovládovu Bělou už v současnosti neodpovídá jejímu významu regionální silnice, a to ani frekvenci užívání. To se má díky rekonstrukci a celkové modernizaci změnit. „Je to silnice, kterou řada řidičů využívá při své cestě na dálnici D11. Jezdí tam řada osobních i nákladních aut, což se negativně projevuje na jejím stavu. Proto chystáme její modernizaci zhruba v pětikilometrovém úseku. Vezmeme to hezky odspoda, takže se nebudeme věnovat jen svrškům, ale i konstrukční vrstvě a dojde i k úpravě oblouků, aby se po komunikaci dalo jezdit bezpečněji a plynuleji,“ uvedl první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

„Pokud se podaří vysoutěžit projektanta v předpokládaném termínu a následné administrativní kroky proběhnou podle plánu, stavaři by mohli začít na modernizaci pracovat v roce 2026. Čeká na ně náročný úkol,“ uvedl Pardubický kraj v tiskové zprávě.

„Kromě povrchu komunikace musíme vyřešit její odvodnění, dešťovou kanalizaci, úpravu vegetace, ale i výměnu svodidel, vybudování bezpečnostních prvků, například vjezdových bran, které donutí řidiče zpomalit vjezdem do obce. Dojde také k úpravě křižovatky silnic III. třídy u Vlčí Habřiny, modernizovat budeme i autobusové zálivy a zastávky. Zkrátka plánujeme dát celou silnici do pořádku, protože trpí nadměrnou dopravou a chceme to udělat pořádně,“ sdělil náměstek hejtmana pro investice Roman Línek.

Modernizace se plánuje i mezi Starým Hradištěm a Hrobicemi

Na květnovém jednání rady se řešila také modernizace silnice II/324 mezi Starým Hradištěm a Hrobicemi, včetně průtahu obce. I tato komunikace trpí nadměrnou zátěží a místní obyvatelé se obávají zejména nákladní dopravy. Také v tomto v případě se bude rekonstruovat zhruba pět kilometrů silnice.

I tady budeme dělat silnici od podkladních vrstev, protože nemá smysl opravovat jen svršek, který se za pár let poničí. Je potřeba vyřešit i spodek stavby a další záležitosti, aby se tam dalo bezpečněji a lépe jezdit. Pro dotčené obce je modernizace silnic ideální příležitostí si opravit nebo vybudovat chodníky a veřejné osvětlení, protože se stejně budou dělat přeložky sítí. S vedením obcí se to snažíme zkoordinovat,“ dodal náměstek Kortyš k tomuto projektu. S pracemi by se podle odhadů mělo začít na konci letošního léta, kvůli komplikované dopravní situaci v Pardubicích stavaři nejprve zahájí modernizaci v úseku od Hrobic.

Přes čtvrt miliardy korun do dvou úseků silnic

Investice do modernizací výše uvedených komunikací v délce necelých 10 kilometrů podle odhadů překročí čtvrt miliardy korun. Výsledná cena je dána tím, že se nejedná o klasické rekonstrukce.

Ceny to jsou relativně vysoké, dohromady se jedná o více než 270 milionů korun s daní, ale je třeba brát ohled na to, že neopravujeme pouze vrchní vrstvu, ale chceme komplexní modernizaci adekvátní dnešní době a dopravnímu vytížení. Jen silnice mezi Břehy a Rohovládovou Bělou má podle projektového záměru stát zhruba 120 milionů korun. Modernizaci komunikace spojující Staré Hradiště a Hrobice jsme vysoutěžili za 152 milionů. V tomto případě navíc došlo k výrazné úspoře, finální cena je zhruba o 70 milionů nižší než se očekávalo. Jak jsme avizovali, opravy silnic patří společně se zdravotnictvím mezi naše absolutní priority. V letošním roce na rekonstrukce komunikací dáme téměř tři miliardy,“ popsal hejtman Martin Netolický finanční stránku projektů.

Vzhledem k dlouhodobé aktivitě Pardubického kraje při hledání dotací nikoho nepřekvapí, že s modernizacemi úseků silnic II/322 a II/324 výrazně pomohou eurofondy. „Díky kvalitní přípravě jsme uspěli s žádostí o spolufinancování těchto projektů v Integrovaném regionálním operačním programu. Výše dotace může dosáhnout až 85 % uznatelných nákladů, souhrnně se bavíme o zhruba 208 milionech korun, což je velice dobrý výsledek,“ řekl radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.

Zdroj: tisková zpráva Pardubického kraje.