Od 1. června začne oprava Wonkova mostu. Řidiče čekají omezení

Foto: Michal Žampach, izchp.cz

Wonkův most se dočká od 1. června zahájení své rekonstrukce, ta by měla trvat do podzimu příštího roku. Most je v současnosti v nevyhovujícím technickém stavu a vyžaduje nutnou opravu. Z důvodu prací v tomto úseku bude provoz veden ve dvou pruzích.

Wonkův most je klíčovou stavbou ve městě a denně tudy projede až 33 tisíc aut. Motoristé tak budou muset díky rekonstrukci od června využívat pouze dva jízdní pruhy místo čtyř a jednoho odbočovacího.

Dlouhodobě na náš záměr upozorňujeme, protože nemůžeme s rekonstrukcí otálet. Chceme, aby lidé přesně věděli, co je v plánu, jak s ohledem na Wonkův most, tak na související stavby v Pardubicích a blízkém okolí. Proto od ledna informujeme občany i média, v březnu jsme měli veřejné projednání a představení našeho projektu a nyní ještě budeme vše jednou připomínat. Oprava nosných lan mostu je nutná a už nejde odkládat. Díky použitým moderním technologiím připravíme most pro budoucí generace. Nová nosná lana jsou vyrobena přímo pro most Pavla Wonky, mají dvojí protikorozní ochranu. Jejich stav bude možné v budoucnu kontrolovat a případně je i měnit, bez větších dopravních omezení,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš s tím, že pro rekonstrukci Wonkova mostu vznikl i speciální web www.wonkac.cz, kde se budou postupně zveřejňovat další informace.

Pardubický kraj plně hradí náklady ve výši 183 milionů korun.

Samotná oprava mostu z let 1956 a 1959 má trvat do října roku 2025. „Rekonstrukce je rozložená do dvou stavebních sezon s předpokládaným ukončením v říjnu 2025. Vysoutěžená cena prací je 183 milionů korun s daní, což dělá z rekonstrukce klíčového mostu přes Labe v centru krajského města jeden z našich největších investičních projektů pro tento rok. Zároveň se jedná o další významnou a potřebnou investici kraje na území města Pardubic. Je to navíc záměr, který je plně financovaný z krajského rozpočtu,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

„Přípravy na rekonstrukci mostu Pavla Wonky v Pardubicích vrcholí. O tomto víkendu dojde v rámci plánované výluky k úpravě trakčního vedení na Wonkově mostě. Omezení budou probíhat v sobotu 18. 5. 2024 mezi 7:00 – 17:00 a v neděli 19.5. 2024 mezi 7:00 – 15:00. Bude docházet k lokálním omezením na komunikaci, případně krátkodobé zastavení provozu v pruzích komunikace. Omezení bude vždy řízeno regulovčíky, aby byla zabezpečena plynulost dopravy. Děkujeme všem řidičům za trpělivost a ohleduplnost,“ uvedli krajští silničáři na sociální síti Facebook.

Doprava bude vedena v režimu 1+1

Řidiči budou muset počítat s tím, že doprava na mostě bude vedena vždy ve dvou pruzích v režimu 1+1, to znamená  jeden směr do centra a jeden z centra. „Provoz se bude posouvat po šířce mostovky v závislosti na tom, kde zrovna budou probíhat práce. Stavaři budou pracovat zejména v útrobách mostu. Důležité je, že most Pavla Wonky bude vždy průjezdný – i pro MHD, kde jen dočasně dojde k nahrazení trolejbusů autobusy,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák s tím, že dopravní opatření vznikla na základě zpracovaného dopravního modelu.

Veřejnost bude moci sledovat dopravní situaci pomocí webkamer, které budou umístěny na každé části mostu a díky tomu mít okamžitý přehled o aktuální situaci na mostě. Během června dube možné nalézt záznam na webu www.wonkac.cz.

Na stavbě se bude pracovat po částech

Daná oprava bude dělena do etap, které jsou rozdělenydle jednotlivých trámů mostu na středový, levý a pravý. „Každý trám mostu má tři komory a v každé z nich je potřeba vyměnit čtyři lana. Pro jejich výměnu je potřeba vybudovat na koncích mostu přístupový kolektor, provést vrty pro nová lana a jejich ukotvení a vybudovat nové deviátory pro správné vedení předpětí v konstrukci mostu,“ popsal úkol zhotovitele Pavel Hrdina, ředitel divize Mostní stavby ze společnosti Chládek & Tintěra Pardubice.

Předpokládaný harmonogram

· Únor až květen 2024: přípravné práce s žádnými či malými dopravními omezeními.

· 1. června 2024 až 9. listopadu 2024 – doprava na mostu v režimu 1+1, převedení dopravy do krajních pruhů, bude se pracovat ve středu mostu.

· 9. listopadu 2024 až 10. března 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce pravá strana.

· 10. března 2025 až 1. září 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce levá strana.

· září 2025 až 31. října 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, převedení dopravy do krajních pruhů, bude se pracovat ve středu mostu.

· Předpoklad dokončení opravy mostu říjen 2025.

U výše uvedených termínů může dojít k neočekávatelným změnám, proto sledujte web www.wonkac.cz, kde budeme v nutných případech harmonogram aktualizovat.

Wonkův most

Dosahuje více než 170 metrů o hmotnosti přibližně 9000 tun a o šířce necelých 25 metrů z toho je 18 metrů využito pro vozovku a zbývající šířka je určena pro pěší nebo cyklisty. Most je má celkem 36 nosných lan a slouží především zajištění dostatečné únosnosti mostu od zatížení dopravou.

„V prosinci 1955 byly zahájeny zemní práce na stavbě mostu přes řeku Labe. V květnu 1956 začaly samotné stavební práce. Dne 20. února 1958 došlo k neočekávanému nárůstu vodní hladiny, který zaplavil staveniště i částečně dokončený most,“ uvedl web Wonkův most.

Štíhlá konstrukce mostu spojila oba břehy Labe dne 5. ledna 1960. Propojení obou břehů doprovázelo slavnostní otevření. Most spojoval oba břehy pomocí spojitého nosníku s proměnlivým průřezem o třech polích, každé délky 50 + 70 + 50 metrů. Tento most byl tehdy nejširším v Československu s cyklostezkami po obou stranách a byl pojmenován jako Most ČSSP – Československo sovětského přátelství,“ dodal web Wonkův most.

Zdroj: zeditovaná tisková zpráva Pardubického kraje.