Úsek dálnice D35 ze Džbánova do Litomyšle zahájen. Stavět ho budou Poláci

Foto: Michal Žampach, izchp.cz

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dalšího úseku dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí. Nový úsek bude plynule navazovat na úsek Ostrov – Vysoké Mýto a v budoucnu má výrazně urychlit cestování mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Stavba úseku dlouhého 7,6 kilometru má trvat necelé tři roky.

Video připravujeme…

Nový úsek bude tvořit devět mostů, z toho dva povedou právě přes dálnici. Součástí budovaného úseku bude i mimoúrovňová křižovatka Řídký, která bude mít za úkol i napojení Litomyšle. Chybět nebude ani pět kilometrů protihlukových stěn a další výraznou stavbou na trase bude i odpočívka u Hrušové.

„Je to další důležitý úsek, který dnes začínáme stavět na alternativní trase pro spojení východu a západu země, tedy na D35. To, že je to jasná priorita ukazuje tempo, se kterým se daří zahajovat ty další stavby a spojovat důležité dvě strany České republiky. V tuto chvíli se fakticky staví bezmála čtyřicet kilometrů dálnice D35. Staví se včetně toho dnešního úseku na pěti konkrétních stavbách. To je podstatná zpráva pro českou veřejnost, pro všechny motoristy a je to vlastně důležitá zpráva i pro Evropu, protože spojení přes Českou republiku bude v dohledné době výrazně snazší,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba povede po osídlené západní straně od stávající silnice I/35, a to až k obci Cerekvice nad Loučnou, kde překříží trasu silnice I/35 a dále povede až k MÚK Řídký, kde se napojí na budoucí úsek dálnice D35 Litomyšl – Janov. Trasa povede i přes ochranné pásmo významného vodního zdroje Pekla poblíž Cerekvice nad Loučnou. Projekt proto počítá s opatřeními, která mají v budoucnu minimalizovat dopad výstavby na kvalitu vody.

„Důležité je, že se podařilo změnit českou legislativu. Teď je postup těch staveb významně rychlejší a další podstatný krok přinesla i změna legislativy na konci loňského roku. Před námi je opravdu dostavba těch scházejících úseků dálnic. Do roku 2033 je nezbytně nutné dobudovat tu dálniční síť, tak abychom dokázali konkurovat okolním státům. To je zároveň i o tom, jak zajistit podmínky pro další rozvoj ekonomiky bez toho se do budoucna neobejdeme,“ dodal Kupka.

Video: YouTube ŘSD

„Jedná se o 7,6 kilometrů dálnice, takže není to úplně dlouhý úsek, každopádně nachází se zde sedm dálničních mostů v délce přes jeden kilometr a součástí stavby je třeba i přes pět kilometrů protihlukových stěn. To znamená, že ta stavba nebude vůbec jednoduchá. Zároveň totiž procházíme ochranným pásmem zdroje Pekla. Je zde spousta opatření, tak abychom tam zabránili jakémukoliv znečištění, třeba i zmenšení vydatnosti tohoto vodního zdroje,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Dálnici D35 ze Džbánova do Litomyšle bude stavět polská stavební firma Budimex. Práce se odhadují na 3,42 miliardy korun. Řidičům by se měl nový úsek otevřít v lednu 2027. 

Galerie: