
Řidičům v Pardubicích se v neděli 16. února brzy ráno změnil režim provozu na Wonkově mostě. Nově tak budou muset jezdit pouze po středové části mostu. Další změnou je také uzavírka z nábřeží Václava Havla.
Během rekonstrukce bylo už vyměněno 12 lan v jeho střední části. Dále došlo k vybudování nových kolektorů pro budoucí kontrolu v předpolích mostu a navazující části vodovodních šachet. Teď se stavbaři se svými pracemi přesunou do krajních částí, což pro řidiče znamená také změnu v režimu užívání mostu, a to v přesunu z okrajů do jeho středové části. I nadále tu bude ovšem provoz veden v obou směrech.
„Rekonstrukce Wonkova mostu se přesunula do své druhé poloviny. Rozhodně se nejedná o jednoduchou stavbu. Během uplynulých dvanácti měsíců stavebníci narazili na celou řadu nečekaných problémů, jako je jiné umístění vodovodního potrubí společnosti VAK Pardubice, které bylo oproti projektové dokumentaci jinak umístěno a které bylo v havarijním stavu. Stavebníci se ale se všemi problémy popasovali a pokračujeme dál,“ uvedl náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu Ladislav Valtr.
„K instalaci nových lan volného předpětí jsme přikročili v listopadu a prosinci. Probíhalo ve dvou etapách, vždy po šesti lanech. V prosinci jsme museli vytvořit vhodnou teplotu pro odvin a zatahování lan pomocí stanů, ve kterých se udržovala teplota okolo 20 stupňů. Nová lana jsou vyrobena přímo pro most Pavla Wonky, mají dvojí protikorozní ochranu. Jejich stav bude možné kontrolovat, případně dopínat na požadované napětí. Vše se obešlo bez větších dopravních omezení,“ řekl stavbyvedoucí Petr Jelínek.
Podle ředitele správy a údržby silnic pardubického kraje Zdeňka Vašáka byla zapotřebí také úprava trolejového vedení. „Na středové části jsou položena provizoria, která jsou výš než těleso mostu. Proto je potřeba přesunout vedení pro trolejbusy do větší výšky. Na položená provizoria bude stavební firma pokládat ocelovou mostovku z dílců po kterých se bude jezdit,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Se změnou rovněž souvisí i úprava provozu na mostě. „Od 16. února začnou řidiči využívat středové pruhy. Chtěli bychom také upozornit, že nebude možné na most najíždět a ani z něj sjíždět z nábřeží Václava Havla. V provozu je stále web wonkac.cz, na kterém mohou řidiči sledovat aktuální dopravní situaci. Chodci budou moci využívat pravou stranu mostu ve směru do Polabin. Děkujeme všem za trpělivost,“ doplnil Valtr.
„Před rekonstrukcí po něm každý den projelo více než 33 tisíc aut. Investice činí 183 milionů korun s DPH a je jednou z nejvýznamnějších v letošním roce, navíc je plně hrazena z našeho rozpočtu. Stav mostů v naší správě se snažíme zlepšit a v posledních letech na jejich opravy jdou desítky milionů z krajského rozpočtu. Na sklonku minulého roku jsme dokončili například opravu dvojice mostů v Mněticích za více než 36 milionů korun s DPH. V letošním roce je kromě rekonstrukce zmíněného Wonkova mostu v plánu také demolice mostu v Řečanech nad Labem a stavba zbrusu nového mostu, který respektuje všechny podmínky pro splavnost Labe. Vysoutěžená cena je více než 195 milionů korun bez DPH,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Harmonogram prací na Wonkově mostu
- Od 3. února – začátek prací na přesunu trakčního vedení pro trolejbusy
- Od 13. února – přípravné práce před převedením provozu do středové části mostu
- Od 16. února – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce pravá strana chodníku, práce na krajních částech mostu
- 31. října – předpokládaný konec rekonstrukce
Zdroj: zeditovaná tisková zpráva SÚS Pardubického kraje.



