Dlouhé kolony a kam zaparkovat. To řeší každodenně mnozí řidiči směřující od Chrudimi či od Přelouče. V budoucnu by ovšem mohla nově pomoci od dopravní zátěže výstavba mostů, obchvatů nebo parkovacích domů.
Magistrát si připravil řadu novinek týkajících se dopravy v Pardubicích. Díky nim by mělo dojít především k úlevě od dopravní zátěže, která bývá častým tématem k řešení. V řádu pěti let by se tak mohli řidiči dočkat vybudování obchvatů, mostů, ale třeba i parkovacích domů či cyklostezek.
„Nacházíme se v období, kdy je tady skutečně velká koncentrace dopravních staveb. Ředitelství silnic a dálnic buduje severovýchodní obchvat, ten by měl být hotový v roce 2025. V tomto roce by mělo být zahájeno budování obchvatu jihovýchodního. Statutární město Pardubice součinně připravuje propojku, která by měla propojit spojnici v ulici Pod Břízkami právě s jihovýchodním obchvatem. Vedeme i jednání s ŘSD a tím se vracíme na severovýchodní obchvat, že chceme součinně postupovat v budování cyklostezky, která vlastně propojí oblast Trnové a Ohrazenic s Dubinou,“ Deníku prozradil náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal.

Most Kpt. Bartoše
Město řeší nejen plynulost dopravy, ale také mosty, které jsou mnohdy v tak špatném stavu a potřebují včasné opravy nebo dokonce jejich náhradu. Asi k nejproblémovějšímu se řadí most Kapitána Bartoše, u něhož špatný stav prokázaly i dynamické zkoušky. „V příštím roce bychom chtěli mít hotové provizorium tak, aby v roce 2027 stál nový most. Na východní straně vznikne oddělená cyklostezka od chodců a na straně západní bude nový chodník,“ dodal Hrabal.
Na mostě Kpt. Bartoše je již přes rok jednosměrný provoz řízen semafory a dotkl se tak například nejen automobilové dopravy, ale také městské hromadné dopravy (MHD), jež kvůli zatížení mostu musela pořídit menší vozy. „Pokud dojde k výstavbě mostního provizoria, tak bude situace pro MHD určitě lepší, protože mostní provizorium bude počítat i s provozem velkých vozidel MHD,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.
Most Pavla Wonky
V pozadí nezůstane ani stěžejní most Pavla Wonky, který by měl projít rovněž opravou. Přes takzvaný „Wonkáč“ denně přejede více než 20 tisíc vozidel. „Zjistili jsme, že lana pod vozovkou jsou porušená, a dokonce jedno nám i prasklo. V rámci opravy budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochranou proti korozi. Zároveň vznikne na koncích mostu takový tunel, díky kterému se k nim v budoucnu lépe dostaneme, a případně další údržbové práce budou moci proběhnout již bez omezení provozu. Je to tedy také investice do budoucna,“ sdělil náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.
Nového mostu by se měli dočkat řidiči již v příštím roce a v témže roce by mělo dojít i skončení veškerých oprav.

Parkovací domy
Pardubáci by se měli během pěti let dočkat i dostavby parkovacích domů. Ty jsou často potřebné především v době konání sportovních či kulturních akcí, kdy nejeden řidič řeší v přeplněných ulicích kam zaparkovat, což pro někoho představuje i časovou ztrátu.
Město proto přišlo s rozhodnutím vybudovat parkovací dům terminálu jih.
„Připravujeme další investice, co se týká parkování. V současnosti je budován parkovací dům u Enteria areny, tuto stavbu realizuje rozvojový fond Pardubice. Na zastupitelstvu budeme schvalovat záměr vybudování nového parkovacího domu na terminálu jih, který by měl mít kapacitu více než 400 míst,“ potvrdil Hrabal.
„Nemám kde zaparkovat. Bývá to problém hlavně, když sem jedeme na hokej,“ prozradil pan Jaroslav Novotný z Polabin.
„Za mě je ta doprava dostačující, my teda bydlíme na okraji města, takže i spoje do centra jezdí pravidelně. Jinak ranní kolony, ale to je prostě dopravní špička, tomu se relativně v žádném větším městě nevyhnete,“ svěřil se jeden z místních.

Řidičům v Pardubicích by se tak mělo do pěti let dostat úlevy od parkování i v plynulosti dopravy. K tomu má pozitivně přispět právě výstavba nového parkovacího domu, obchvatů, mostů či cyklostezek.



