V Pardubicích roste největší zavěšený lanový most v tuzemsku. Právě v těchto dnech se stavbaři pustili do výsunu mostovky, která překlene řeku Labe. Specifický most je součástí aktuálně realizovaného severovýchodního obchvatu Pardubic. Jeho délka bude 257 metrů a stane se tak největším zavěšeným mostem v Česku. Stavba byla omezena jen při nedávných povodních, které odnesly ze dna Labe až tři metry nánosů zeminy. Dokončení tohoto mostu i celého obchvatu by to ovšem nemělo nijak zvlášť ohrozit.
Most má být po výsunu dlouhý 257 metrů a jeho rozpětí o délce 135 metrů. Ve srovnání s mostem na dálnici D11 u Poděbrad se tak stane ještě delším mostem tohoto typu. V úterý 23. ledna zahájili stavbaři samotný proces výsunu celé mostovky, jež bude řidiče převádět přes Labe a jeho slepé rameno.
„V průběhu povodní došlo k výraznému průtoku v Labi a dno Labe se vymlelo, až o tři metry do hloubky. My tam máme založené dočasné podpory, které budou použity pro výsuv a jedna konstrukce se z nich obnažila. Není to problém s přenosem svislé síly ze základů, ale máme problém s vodorovnou silou, která vzniká při výsuvu konstrukce. Máme tedy už vymyšlený technický způsob, jak to vyřešit,“ potvrdil mostní expert Petr Vítek.
Video: YouTube – ŘSD
Ani teploty hluboko pod nulou neovlivnily průběh stavby a dělníci, tak mohli provádět přípravné práce související s výsunem mostu.
„Mráz nás nezastaví, stavba pokračuje a my se chystáme asi na tu nejvýznamnější část celé stavby, a to výsun tohoto mostu přes Labe. Jedná se o výjimečné dílo, bude to most s největším rozpětím zavěšený most v České republice, který je v tuto chvíli v realizaci. Čeká nás osm výsunů po 32 metrů dlouhých taktech s tím, že v tuto chvíli jsou postaveny dvě opěry a je vybudován středový pilíř a další věže, které jsou provizorní, které až bude výsun dokončen, tak budou demolovány,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Jsme na výsuvném ložisku, kde se vkládají teflonové desky pod most. Ložisko je zakončené na horním povrchu nerezovým plechem a na nerezový plech přijde teflonová deska, na které leží most. Boční vedení zajišťuje přesnou polohu v příčném směru,“ Infu z Chrudimska Pardubicka sdělil mostní expert Petr Vítek.
Podle sdělení Petra Vítka bude most komorový a staví se ve dvou výrobnách. První komora bude sloužit stavbařům k zhotovení spodní desky a stěny komory. V druhé komoře dojde k doplnění šikmé vzpěry a horní desky. Výsuv celé mostovky má podle Vítka trvat, až do léta tohoto roku, kdy se má celá stavební akce ukončit.
ŘSD chybí 300 metrů pozemků
V současné době chybí k dokončení celého severovýchodního obchvatu zhruba 300 metrů pozemků, jež jsou potřebné k výstavbě. „Stavba běží podle harmonogramu, ale zároveň nám stále chybí pozemky na zhruba 300 metrech této stavby, což je poměrně zásadní komplikace pro samotné dokončení stavby. Původní termín byl naplánovaný na začátek roku 2025, ale s velkou pravděpodobnostní se tento termín bude prodlužovat. Zatím říkáme termín zhruba podzim příštího roku. Věřím, že tento termín bude dodržen, ale základním předpokladem je získání pozemků, které v současnosti nejsou v našem vlastnictví a probíhají na něm vyvlastňovací procesy, abychom mohli tuto stavbu dokončit,“ potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Nevykoupené pozemky se nachází za řekou Labe, jedná se zhruba o 300 metrů hlavní trasy. Učinili jsme dočasná provizorní opatření, zbudovali jsme podélnou provizorní komunikaci podél hlavní trasy, aby se zhotovitelé dostali na celé staveniště,“ sdělil správce stavby Stanislav Král z ŘSD. V tuto chvíli se s majiteli dotčených pozemků jedná o ceně.
Obchvat je připravován od roku 2006 a stavba 4,2 kilometru dlouhého úseku z Trnové na Dubinu byla zahájena v prosinci 2022. Na přeložce silnice I/36 bude 12 protihlukových stěn, 10 mostních objektů a nutné bude i vybudování jedné opřené zdi. Předpokládaná cena stavby se má vyšplhat na částku 1 467 379 820 Kč bez DPH.



