Ředitelství silnic a dálnic plánuje realizaci východní propojky, která povede z Pardubiček do Sezemic. Přeložka silnice I/2 bude navazovat na aktuálně připravovaný jihovýchodní obchvat města a u Sezemic se napojí na budovanou komunikaci I/36, jež bude plnit funkci přivaděče k dálnici D35. Nově budovaná kapacitní silnice také umožní odklon tranzitní dopravy z centra města směrem do průmyslové zóny Černá za Bory.
„Plánovaná stavba I/2 Pardubičky – Sezemice bude vlastně propojením aktuálně realizovaného obchvatu Sezemic a připravované stavby jihovýchodního obchvatu Pardubic. Díky tomuto propojení dojde především k odvedení tranzitní dopravy z centra města,“ uvedla mluvčí z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Petra Drkulová.



Realizací silniční stavby I/2 dojde k úpravě a rozšíření parametrů na stávajících komunikacích II/322, II/355 a III/2983. Tranzitní doprava bude převedena ze stávajících tras jako je „Rychlodráha“ na novou kapacitní komunikaci.
Stávající komunikace I/2 v současnosti končí v Pardubicích v blízkosti dostihového závodiště, kde navazuje na silnici I/37 ve směru od Chrudimi. V přípravné fázi se nachází úsek „I/2 Pardubice – Jihovýchodní obchvat“, na který bude navazovat právě plánovaná propojka mezi Pardubičkami a Sezemicemi, zahrnující převedení stávajících silnic II/322 a II/355 pod označení I/2.
Nově budovaná silniční komunikace je navržena tak, aby na sebe převedla tranzitní dopravu směřující přes Pardubice do průmyslové zóny Černá za Bory nebo od dálnice D35. „Pro občany třeba Pardubiček nebo celkově té jihovýchodní části města, kde spousta lidí dojíždí do Hradce Králové nebo do Prahy a v okamžiku, kdy tato propojka vznikne, tak byť to bude kilometrově delší, tak získají velmi komfortní kapacitní napojení na dálniční síť a vlastně se odlehčí dopravě skrz centrum města, protože tito lidé dosud musí jezdit přes náměstí Republiky nebo po rychlodráze,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal.

Silnice I/2 je součástí páteřní sítě silnic I. třídy a zajišťuje spojení mezi středními a východními Čechami ve směru západ–východ (Praha–Kutná Hora–Pardubice). V rámci plánovaného systému rychlostních a čtyřproudových komunikací bude rovněž plnit funkci propojení na silnici I/36 a dále na dálnici D35 v úseku Hradec Králové – Vysoké Mýto.
„V rámci silnic II/322 a II/355 je plánována rekonstrukce/obnova stávajících konstrukcí. Rozsah zásahu stanoví probíhající diagnostický průzkum. Co se týká prostorových změn, dojde k rekultivaci silnice II/355 v lesním úseku od křižovatky s ulicí K Silu po stávající křižovatku se silnicí II/322. Zároveň v místě křížení ulice K Silu se silnicí II/322 dojde k vytvoření nové okružní křižovatky, která zajistí bezpečnější napojení místní části Slovany a přilehlé průmyslové oblasti Černá za Bory,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Druhá část povede od okružní křižovatky Černá za Bory přes nový most délky 113 metrů nad železničním koridorem a silnicí II/322. Kvůli rozšíření zástavby a nesouhlasu obyvatel byla trasa posunuta západněji, mimo katastr Spojilu, což vyžaduje změnu územního plánu Staročernska.
Obec bude napojena novou pětiramennou okružní křižovatkou, která zároveň zpřístupní průmyslovou zónu v Černé za Bory. Přeložka silnice povede západně od Staročernska a naváže na budovaný obchvat Sezemic na silnici I/36.
„V současné době jsou zahájeny práce na dokumentaci pro povolení záměru. Konkrétnější předběžnou částku budeme znát koncem roku 2025. Současná hodnota investice podle zpracovaného záměru projektu z roku 2020, s níž ŘSD kalkuluje, je 443 128 280,- Kč bez DPH. Tento odhad však nezahrnuje plánovanou rekonstrukci silnic II/322 a II/355,“ doplnil Rýdl s tím, že plánovaná realizace je předpokládána pro rok 2027 se zprovozněním v roce 2029.



