Video: Michal Žampach, izchp.cz
Na letišti v Kuněticích u Pardubic, v blízkosti hradu Kunětická hora, se konala v sobotu 12. července akce Letadla nad hradem. Expozice pardubického letectví představila návštěvníkům jedinečné repliky letounů, včetně těch z období Jana Kašpara. Součástí programu byly také letové ukázky v okolí hradu.
Muzeum zpřístupňuje své expozice veřejnosti nejen v rámci pravidelných dnů otevřených dveří, ale rovněž prostřednictvím akce zvané Letadla nad hradem, na kterou byl pro návštěvníky vstup bezplatný.



Expozice pardubického letectví na letišti v Kuněticích je částečně věnována českým leteckým průkopníkům, kteří sehráli zásadní roli při rozvoji československého a českého letectví. Návštěvníci se kromě vystavených letadel mohli seznámit s historií místního letectví prostřednictvím nástěnných panelů. Významnou část expozice tvoří unikátní sbírka modelů letadel z průkopnického období v měřítku 1/72 od renomovaného plzeňského modeláře Josefa Brůhy, která v současnosti čítá téměř sto exponátů. Výstava dále zahrnuje kolekci modelů letadel působících na pardubickém letišti, jejímž autorem je modelář Vojtěch Peterka.
„Letadla nad hradem, to znamená my otevřeme hangár a v určený čas budeme i létat, pokud nám to počasí dovolí, což dneska není úplně jisté, ale lidé se mohou podívat do naší expozice. Mohou si prohlédnout létající exponáty i nelétající exponáty a když počasí dovolí, tak budeme i létat a předvedeme divákům, co ta letadla umí,“ sdělil pilot a spoluorganizátor akce Jan Rudzinskyj.
V programu byly také komentované prohlídky vedené kurátorem a leteckým publicistou Petrem Kolmannem. Návštěvníkům poskytl komplexní výklad o celém areálu a podrobně je seznámil s informacemi o jednotlivých exponátech. Mezi trojrozměrnými exponáty byly k vidění letuschopné stroje Letky AP, včetně replik letounu Blériot IX a stroje Ing. Jana Kašpara, s nímž 13. května 1911 vykonal přelet z Pardubic do Prahy.
„V expozici pardubického letectví máme i dvě repliky letounu Blériot. Jedna replika, která stojí tedy za mnou, představuje letoun Blériot XI v té podobě, jak ho vyráběli ve Francii. Inženýr Kašpar si ho v roce 1910 přivezl jsem do Pardubic a 16. dubna 1910 uskutečnil první let Čecha v Čechách. Druhým strojem je Blériot typu JK, který si Ing. Kašpar postavil pro sezónu roku 1911 a uskutečnil s ním 13. května 1911 slavný přelet z Pardubic do Prahy. Zajímavostí stroje Blériot XI je to, že má původní systém řízení, to znamená, že křídla nejsou s křidélky opatřena, tak jak je známe z běžných letadel, ale jsou v takzvaném překrucováním celé konstrukce křídla. Je to poměrně náročný systém, nebyl moc přesný a je i fyzicky namáhavé to řídit, proto se od toho upustilo a vlastně průkopníci už kolem toho roku 1914 běžně létali s křidélky,“ uvedl kurátor výstavy Petr Kolmannem.
Také v budoucnu by se měla daná expozice průběžně rozšiřovat. „Letecké muzeum má v našem kraji zcela jednoznačně své místo, o to více, když se jedná o exponáty, které se mohou návštěvníkům muzea představit nejen ve statické poloze, ale i ve vzduchu. Záměrem provozovatelů je mít co nejvíce strojů provozuschopných, a tak se i nadále snaží získávat exponáty de facto z celého světa či stavět věrné kopie letounů. S ohledem na rozšiřující se expozici jsme v letošním roce podpořili provoz muzea částkou 300 tisíc korun tak, aby bylo možné muzeum rozšířit o další hangár. Zároveň jsme částkou 400 tisíc korun podpořili opravu a pořízení letounu Piper PA-18A Super Cub,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Jednoho Blériota mohli vidět návštěvníci i na letošní třicáté třetí Aviatické pouti. Dovolím si tvrdit, že máme asi největší sbírku replik Blériotů v Evropě, což jsme strašně moc rádi, protože smyslem tohoto létání anebo této prezentace je stále udržovat odkaz zakladatele aviatiky inženýra Jana Kašpara,“ prozradila spoluzakladatelka akce Marie Schillerová.



