Dopravní podnik města Pardubic oslavil 75. výročí od svého založení a své návštěvníky zval na akci Dne otevřených dveří, která jim umožnila vstup do areálu i na výletní a restaurační loď Arnošt z Pardubic. Nechyběla ukázka historických i současných vozů MHD, komentované prohlídky v zázemí vozovny či bezplatné jízdy po městě i okolí.
V sobotu 17. května navštívily tisíce lidí areál Dopravního podniku města Pardubic během Dne otevřených dveří. Akce se konala u příležitosti oslav 75. výročí dopravního podniku a návštěvníci měli také možnost prohlídky nově zrekonstruované výletní a restaurační lodi Arnošt z Pardubic.



„Dnes máme pro veřejnost Den otevřených dveří při 75. výročí založení Dopravního podniku města Pardubic. Od roku 1950 tedy jezdí v Pardubicích veřejná doprava a my vždy na to kulaté výročí chceme všem návštěvníkům a obyvatelům města a tím, kdo nás přijde navštívit, přátelům městské hromadné dopravy, chceme otevřít areál. Máme tady spoustu techniky, která je buď naše historická nebo ji máme půjčenou z jiných měst, ať je to Brno, Zlín, Liberec a další města. Jsou tady komentované prohlídky pro zájemce, kteří chtějí vidět celý areál a my provedeme kompletně celým zázemím, takže je tady určitě co vidět. Je tady spousta atrakcí pro děti, takže jsme rádi že nás tady lidi navštíví,“ prozradil ředitel Dopravního podniku Pardubice Tomáš Pelikán.
Bylo možné využít komentovaných prohlídek, jež provedly samotnou historií, zázemím vozovny, ale i konkrétními vozy. Ty mnozí nejen shlédli, ale neváhali a pustili se také do vlastního zkoumání přímo ve vnitřním prostoru vozu. Někteří také využili bezplatných vyhlídkových jízd po městě či okolních obcích. Dále nechyběl doprovodný program, který nabídl aktivity nejen pro dospělé, ale myslelo se v něm také na ty nejmenší.
„Já se zajímám o pardubickou MHD už vlastně dlouhodobě, už od mala, takže mě to nalákalo obecně prostě. Jsem rád, že jsem se mohl konečně podívat do těch dílen, které tady jsou, že vlastně jakým způsobem to tady vypadá a podobně. Mě zaujalo, jak je tady ten areál vlastně velký, protože já jsem myslel, že to je určitě menší a co všechno se tedy vlastně nachází,“ prozradil Lebeda.
„Začátky nebyly vůbec jednoduché, ten areál vypadal úplně jinak, byl podstatně menší, některé zázemí bylo rozmístěno po celých Pardubicích, takže třeba čerpací stanice byla odsud dva kilometry daleko a materiál a náhradní díly byly až u hlavního nádraží, takže ty začátky byly opravdu složité. Postupem v roce 1952 začaly v Pardubicích jezdit trolejbusy a pak se vozový park i počet linek a spojů rozšiřoval až do současného počtu, kdy v Pardubicích jezdí 33 pravidelných linek,“ dále uvedl Pelikán.
„My jsme přijeli z Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice a autobus vlastní naše společnost. Vyjížděli jsme o půl čtvrté ráno, trvalo nám to pět a půl hodiny sem přijet. Autobus je to městský s automatickou převodovkou z roku 1981, takže naše průměrná rychlost je asi pětapadesát kilometrů za hodinu, takže proto jsme jeli tak dlouho. Když to srovnám z pohledu řidiče, tenhle autobus je určitě komfortnější v tom, že je daleko vyšší, má daleko lepší pérování, a hlavně je strašně jednoduchý, nekazí se tam žádná elektronika, je to mechanika, řidič si opraví hodně věcí na lince sám, ty dnešní vozy jsou nízkopodlažní, klimatizované, pohodlnější sedačka, posilovač řízení a takové věci, kamery na cestujících, takže ten přehled do vozu je trošku větší, ale tohle je srdcová záležitost, když člověk do toho sedne je to radost řídit,“ řekl řidič autobusu a trolejbusu ve Zlíně Josef Váňa.
„Přišel jsem se svým vnukem a je evidentně spokojen. Zaujaly ho tu nejen modly, ale mohl držet i opravdový volant autobusu, tak to víte, to je něco,“ prozradil dědeček Jan Pokorný z Pardubic.
Jedním z účastníků akce, který dorazil s očekáváním, byl pan Ondřej Lebeda. „Já se zajímám o pardubickou MHD už vlastně dlouhodobě, už od mala, takže mě to nalákalo obecně prostě. Jsem rád, že jsem se mohl konečně podívat do těch dílen, které tady jsou, že vlastně jakým způsobem to tady vypadá a podobně. Mě zaujalo, jak je tady ten areál vlastně velký, protože já jsem myslel, že to je určitě menší a co všechno se tady vlastně nachází,“ prozradil Lebeda.
Den otevřených dveří se stal také návštěvou na nově zrekonstruované výletní a restaurační lodi Arnošt z Pardubic. Sem se lidé zdarma přemístili pomocí kyvadlové dopravy. Mnozí si na místě vychutnali okouzlující plavbu po Labi, ale také nezapomněli na ochutnávku zdejších specialit, jež právě daná loď nabízí.

„Loď Arnošt patří neodmyslitelně k Pardubicím. Po několika letech, kdy byla mimo provoz kvůli generální rekonstrukci, je skvělé ji opět vidět na Labi. Pro město má provoz lodní dopravy nejen turistický, ale i symbolický význam. Proto jsme se rozhodli její provoz podpořit i v nadcházející sezóně poskytnutím dotace ve výší 980 000 korun. Finanční prostředky z městské dotace budou využity na pokrytí nákladů spojených s provozem – konkrétně na nájemné za loď i přístaviště, mzdy posádky, pohonné hmoty, údržbu, pojištění a propagaci. Loď rovněž slouží k pořádání soukromých plaveb a kulturních akcí,“ uvedl Jan Hrabal, náměstek primátora pro správu majetku města.
„Jsem rád, že jsem konečně mohl zavítat na Arnošta, pořád jsem se sem chystal, ale až nyní vyšel čas a stálo to zato. Jsem od mala milovník lodí, sám jsem si i nějaký ten model slepil a tady na té se mi dostalo i zážitků od samotného kapitána lodi, což mě jen utvrdilo, jaký ten krásný, a především dobrodružný život námořníků je. No a co se týká jídla, to víte, že jsem něco ochutnal a můžu říct, že jsem si pochutnal,“ S úsměvem na tváři se svěřil pan Stanislav z Chrudimi.
Akci završila spanilá jízda historických i moderních vozidel přes samotné centrum města.



