Práce na největším zavěšeném lanovém mostě v České republice dosáhly milníku. Stavbaři úspěšně zavěsili poslední svazky lan, které spolu se šedesát metrů vysokým pylonem vytvářejí novou dominantu města Pardubice. Most o délce 255 metrů bude sloužit jako součást budoucího severovýchodního obchvatu města, který překlene řeku Labe.
Stavbaři dokončili osazení posledního závěsu nosných lan se 161 kusů lan v kabelovém svazku o délce 238,6 metrů, jež jsou spojeny do sedmi celků.



„Dnes na Fáblovce zažíváme jeden z naprosto nejklíčovějších dnů, termínů výstavby severovýchodního obchvatu Pardubic a sice na tom nejklíčovějších stavebním objektu, což je právě ten most za námi. Do plného finálního dokončení, kdy bude kompletně hotov, bude mít v té zavěšené části přes čtvrt kilometru 280 metrů, což je skutečně v České republice unikát a nějakou dlouhou dobu jako unikátní zůstane. V každém případě dnes se tady na tom mostě natahuje úplně poslední lano z těch všech svazků, které ve finále tu mostovku budou držet. V okamžiku, kdy bude to poslední lano napnuté, což je právě dnes, tak se všechna ta lana předepnou na 50 % svého budoucího standardního napětí, všechno se to změří a budou postupovat, pokud všechno bude v pořádku další technologické kroky, což bude znamenat ve finále odstranění, ten most se mírně ještě zvedne, právě na těch lanech a odstraní se ty pomocné stavební pylony a zůstane jenom ten jeden středový. To znamená, že skutečně potom už zůstane ten most samotný, nejdelší zavěšený most v České republice,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Máme tady tedy 7 závěsů, z nichž každý obsahuje kolem 160 předpínacích lan. Lana jsou pozinkovaná a chráněná proti korozi ještě speciální izolací jako PVC bužírkou a celkově těch lan v tom mostu je instalováno 200 km, takže to je jako z Prahy do Brna. A lana se tedy protahují z jedné strany od mostovky nahoru na pylon, kde procházejí sedlem a pak se zase stejně stejným způsobem dolů do mostovky AV mostovce jsou zakotvena lana se napínají synchronně což nás obou stran najednou po každé instalaci lana se toto lano natáhne na 50% instalační síly,“ uvedl specialista na mostní konstrukce z firmy Hochtief Petr Vítek.
„Vidíme, že jsou tady založeny například křižovatky, zakládají se plotýnkové stěny. Vše máme nastaveno tak, aby ten zkrácený harmonogram odpovídal zprovoznění, někdy kolem poloviny prosince. Pokud jde o takové detaily, které jsme museli řešit během stavby a se kterými původní projekt nepočítal, tak to je například částečná likvidace a sanace, té historicky uložené skládky, která vůbec tedy neprocházela žádnou dokumentací. Znamenalo to samozřejmě nějakou úpravu harmonogramu, nicméně v tuhle chvíli už jsme hotovi, už se tam buduje silniční těleso i když jenom tady ta částečná sanace té skládky, tak jak jsme potřebovali pro stavbu nás vyšla na 100 milionů korun,“ dodal Rýdl.
Zprovozní se také dočká světelná křižovatka Hradecká
„Křižovatka je teďka stavebně vybudována, zbývají dokončit asfaltové vrstvy a některé další příslušenství. K dokončení těchto prací počítáme, že využijeme některý květnový víkend, kdy dojde k úplné uzavírce ulice Hradecká a položení asfaltových vrstev, potom to datu bude instalována světelná křižovatka, která do doby zprovoznění obchvatu poběží v nějakém omezeném režimu, kde bude vlastně průjezdná po ulici Hradecká a bude možné odbočení na stavbu, přesný režim jako vedení dopravy, funkčnost křižovatky je teď projednáván s policií a magistrátem,“ prozradil správce stavby Stanislav Král.
Řidičům se severovýchodní obchvat má kompletně zprovoznit v prosinci
Nový severovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36 povede od kruhového objezdu v Trnové až po okružní křižovatku na Dubině. Na tuto dopravní stavbu bude investováno 1,467 miliardy korun bez DPH. Dokončení je plánováno na závěr tohoto roku, kdy by se první řidiči měli po nové komunikaci projet v prosinci.
Po dokončení přeložky silnice I/36 kolem Pardubic se očekává zlepšení dopravní situace ve městě. V současné době je silnice I/36 vedena čtyřproudovou komunikací od Hradce Králové po silnici I/37, prochází kolem hlavního nádraží a pokračuje po tzv. Rychlodráze. Po uvedení nového obchvatu do provozu by se „Rychlodráha“ měla stát silnicí II. třídy se zákazem vjezdu těžkých nákladních vozidel.



