VIDEO: Pylon mostu na severovýchodním obchvatu je hotov

Video: Michal Žampach, izchp.cz

Pylon největšího zavěšeného lanového mostu v ČR dosáhl své maximální výšky. Dominanta severovýchodního obchvatu Pardubic se tyčí do výšky téměř padesáti metrů. Stavbaři nyní začnou s montáží mohutných lan. 

V úterý dopoledne 19. listopadu proběhla na stavbě severovýchodního obchvatu Pardubic betonáž posledního taktu pylonu.

„Probíhá úplně poslední betonáž pylonu toho budoucího nejdelšího zavěšeného silničního mostu v České republice. Ten bude právě v Pardubicích poté co ho zprovozníme a v okamžiku, kdy budeme mít vybetonováno a samozřejmě důležitá věc je kvalita, to znamená, že z každé té betonářské várky odebíráme vzorek a posíláme ho do laboratoře, abychom si byli absolutně jistí, že jak receptura, tak samozřejmě i to tempo a nabíhání takzvané tuhosti betonu je v pořádku. V okamžiku, kdy tohle budeme mít hotovo, tak začneme zavěšovat lana, budeme postupovat od těch nejníže pověšených, až po ty nejvýše,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Jak uvedl mostní specialista Petr Vítek na mostě se právě dokončují prvky nosné konstrukce. „Dnes probíhá poslední betonáž taktu výstavby pylonu. Pylon má 48 metrů nad mostovkou, takže teďka jsme v této výšce a samozřejmě pro nás je to významný milník, protože dokončujeme nosné prvky betonové konstrukce. Celý postup využití šplhacího bednění je nějaká technologie, která se neustále opakuje. Zaměstnanci mají tu technologii zvládnutou, takže to běží, jak se říká jak na drátkách. Při výsevech nebyly žádné komplikace, jediný problém, který nastal byl vliv povodní, kdy se v průběhu Vánoc došlo ke zvýšeným průtokům v Labi a došlo k podemletí jedné dočasné podpory, takže tam musela být udělá opatření tak, aby podpora byla dostatečná únosná pro výsuv,“ Infu z Chrudimska Pardubicka řekl Petr Vítek, specialista na mostní konstrukce z firmy Hochtief.

„Na SV obchvatu Pardubic dnes dopoledne proběhla betonáž posledního taktu pylonu na největším zavěšeném lanovém mostě v ČR. Vrchol pylonu je nyní ve výšce 48,56 m. Po přestavění lešení zahájíme práce na zavěšování lan do sedel, přičemž v každém svazku bude 139 až 164 lan,“ sdělilo ŘSD na sociální síti X.

Instalovaná lana by měla vykazovat dlouhodobou spolehlivost a v případě nutnosti je možná jejich výměna. „Jsou to takové mohutné konstrukce, které se tady budou postupně montovat. Každé lano se protahuje zvlášť, má to své technologické předpisy, aby to bylo správně. Lana jsou pozinkovaná jsou chráněná izolací, takže by měla vykazovat dlouhodobou spolehlivost,“ dodal Vítek.

„V tuhle chvíli, když konstatujeme, že stavba je v solidních 60 procentech řekněme své realizace, tak už jsme jako investor optimističtí a jednáme se zhotovitelem, tedy se zhotovitelskou stavební firmou o optimalizaci celého harmonogramu. Tak, abychom do předčasného užívání, to znamená z pohledu řidiče do zprovoznění dosáhli už před koncem roku 2025. Jakkoliv ten podepsaný v rámci smlouvy schválený harmonogram zasahuje až do roku 2026. Pro Pardubice se to snažíme urychlit, jak jen to jde, nesmí to být na úkor kvality samozřejmě,“ doplnil Rýdl.